ΠΕΡΙΠΑΤΗΤΗΣ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ
Κυριακή 28/5/2017 (των πατέρων) αρ.φ. 5
Γράφει ο πρωτοπρεσβύτερος Μιχαήλ Δ. Στεφάνου
Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ ἐπάρας ὁ Ἰησοῦς τοὺς ὀφθαλμοὺς αὐτοῦ εἰς τὸν οὐρανόν, εἶπε· Πάτερ, ἐλήλυθεν ἡ ὥρα· δόξασόν σου τὸν υἱόν, ἵνα καὶ ὁ υἱός σου δοξάσῃ σε, καθὼς ἔδωκας αὐτῷ ἐξουσίαν πάσης σαρκός, ἵνα πᾶν ὃ δέδωκας αὐτῷ δώσῃ αὐτοῖς ζωὴν αἰώνιον. Αὕτη δέ ἐστιν ἡ αἰώνιος ζωή, ἵνα γινώσκωσί σε τὸν μόνον ἀληθινὸν Θεὸν καὶ ὃν ἀπέστειλας Ἰησοῦν Χριστόν. Ἐγώ σε ἐδόξασα ἐπὶ τῆς γῆς, τὸ ἔργον ἐτελείωσα ὃ δέδωκάς μοι ἵνα ποιήσω· καὶ νῦν δόξασόν με σύ, πάτερ, παρὰ σεαυτῷ τῇ δόξῃ ᾗ εἶχον πρὸ τοῦ τὸν κόσμον εἶναι παρὰ σοί. Ἐφανέρωσά σου τὸ ὄνομα τοῖς ἀνθρώποις οὓς δέδωκάς μοι ἐκ τοῦ κόσμου· σοὶ ἦσαν καὶ ἐμοὶ αὐτοὺς δέδωκας, καὶ τὸν λόγον σου τετηρήκασι. Νῦν ἔγνωκαν ὅτι πάντα ὅσα δέδωκάς μοι παρὰ σοῦ εἰσιν· ὅτι τὰ ῥήματα ἃ ἔδωκάς μοι δέδωκα αὐτοῖς, καὶ αὐτοὶ ἔλαβον καὶ ἔγνωσαν ἀληθῶς ὅτι παρὰ σοῦ ἐξῆλθον, καὶ ἐπίστευσαν ὅτι σύ με ἀπέστειλας. Ἐγὼ περὶ αὐτῶν ἐρωτῶ· οὐ περὶ τοῦ κόσμου ἐρωτῶ ἀλλὰ περὶ ὧν δέδωκάς μοι, ὅτι σοί εἰσι, καὶ τὰ ἐμὰ πάντα σά ἐστιν καὶ τὰ σὰ ἐμά, καὶ δεδόξασμαι ἐν αὐτοῖς. Καὶ οὐκέτι εἰμὶ ἐν τῷ κόσμῳ, καὶ αὐτοὶ ἐν τῷ κόσμῳ εἰσί, καὶ ἐγὼ πρὸς σὲ ἔρχομαι. Πάτερ ἅγιε, τήρησον αὐτοὺς ἐν τῷ ὀνόματί σου οὓς δέδωκάς μοι, ἵνα ὦσιν ἓν καθὼς ἡμεῖς. Ὅτε ἤμην μετ᾿ αὐτῶν ἐν τῷ κόσμῳ, ἐγὼ ἐτήρουν αὐτοὺς ἐν τῷ ὀνόματί σου οὓς δέδωκάς μοι ἐφύλαξα, καὶ οὐδεὶς ἐξ αὐτῶν ἀπώλετο εἰ μὴ ὁ υἱὸς τῆς ἀπωλείας, ἵνα ἡ γραφὴ πληρωθῇ. Νῦν δὲ πρὸς σὲ ἔρχομαι, καὶ ταῦτα λαλῶ ἐν τῷ κόσμῳ ἵνα ἔχωσι τὴν χαρὰν τὴν ἐμὴν πεπληρωμενην ἐν αὐτοῖς.
Η σημερινή Κυριακή είναι αφιερωμένη στους άγιους 318 πατέρες της Α΄Οικουμενικής Συνόδου αν και παλαιότερα εόρταζαν όλοι οι πατέρες μαζί ως δείγμα ενότητας της Εκκλησίας.
Δεν είναι τυχαίο ότι η Εκκλησίας μας τοποθέτησε αυτήν την εορτή ανάμεσα στην Ανάληψη και την Πεντηκοστή. Με την Ανάληψή του ο Χριστός κάθισε την ανθρώπινη φύση εκ δεξιών του Θεού και Πατρός. Με την Πεντηκοστή επέρχεται το Άγιο Πνεύμα στον άνθρωπο το Οποίο φωτίζει αγιάζει και διά των Αγίων Μυστηρίων θεοποιεί την ανθρώπινη φύση. Για όλα αυτά, δηλαδή για την Ανάληψη και την Πεντηκοστή μίλησαν οι άγιοι και θεοφόροι πατέρες.
Το «ίνα ώσιν εν» δεν είναι απλώς μία προτροπή, αλλά ένα βίωμα που ο κάθε χριστιανός το ζει μετέχοντας στο κοινό Ποτήριο με τον κάθε αδελφό. Όμως η πρώτη κλήση σε όλες αυτές τις χαριτωμένες καταστάσεις δεν πρέπει να μένει αδρανής αλλά να συνεχίζεται μέχρι το τέλος. Γι’ αυτό στην σημερινή ευαγγελική περικοπή γίνεται αναφορά στην προδοσία του Ιούδα. Σε αντίθεση μ’ αυτόν οι πατέρες της Εκκλησίας μας έμειναν πιστοί μέχρι το τέλος.
Έκαναν όμως και κάτι άλλο πολύ σημαντικό οι πατέρες της Εκκλησίας μας. Διαφύλαξαν την Ορθοδοξία από τις ποικίλες επιθέσεις των αιρετικών. Ένας απ’ αυτούς ήταν και ο Άρειος οποίος διατύπωσε την άποψη ότι ο Χριστός δεν είναι Θεός. Αυτή την πλάνη έχουν μέχρι σήμερα οι γιεχωβάδες. Όμως αν ο Χριστός δεν ήταν και τέλειος Θεός και τέλειος άνθρωπος, η ανθρώπινη φύση δεν θα μπορούσε ποτέ να θεωθεί, θα παρέμενε απλά ανθρώπινη και εγκλωβισμένη στον Άδη.
Ο απόστολος Παύλος προειδοποιεί τους ποιμένες της Εκκλησίας μας ότι θα πρέπει να είναι πολύ προσεκτικοί στο πως ποιμαίνουν τον λαό του Θεού. Να επαγρυπνούν προσέχοντας τη ζωή τους ώστε να είναι πλήρεις αγιοπνευματικών βιωμάτων. Τους επισημαίνει τον κίνδυνο να αρχίσουν να κηρύττουν ελλείψει προσοχής άλλο ευαγγέλιο εκτροχιαζόμενοι σε αιρετικά μονοπάτια.
Στους πατέρες της Εκκλησίας θα μπορούσαμε να συμπεριλάβουμε κάθε ενσυνείδητο ορθόδοξο χριστιανό που με το βίωμά του με τους πνευματικούς του κόπους, την αδιάλειπτη προσευχή και προσοχή του μπορεί με ασφάλεια να οδηγήσει τα λογικά πρόβατα της Εκκλησίας του Χριστού. Στην Εκκλησία μας κανείς δεν περισσεύει όλοι μας είμαστε σημαντικοί. Γι’ αυτό κάθε παρεκτροπή του ενός αποτελεί εσωτερική πληγή και αιμορραγία στο Σώμα του Χριστού. Για τον λόγο αυτό οι πατέρες της Εκκλησίας δέονται, επαγρυπνούν και σαν φωτοφόρες λαμπάδες φωτίζουν το σκότος, επαναφέρουν με ασφάλεια στην μάνδρα του Χριστού το απολωλός. Και αν κάποιος θέλει να μείνει εκτός του νυμφώνος οι πατέρες δεν απογοητεύονται και κανέναν δεν πιέζουν, σαν τον ευσπλαχνικό Πατέρα της παραβολής περιμένουν την επιστροφή του ασώτου υιού χωρίς κανέναν να κατακρίνουν, κανέναν να περιφρονούν, αλλά αντιθέτως με πολύ ταπείνωση τοποθετούν τον εαυτό τους ως τον μόνο ένοχο για την πνευματική αποτυχία του αμαρτωλού!
Εν κατακλείδι θα μπορούσαμε να πούμε ότι οι πατέρες της Εκκλησίας μας φυλάττουν Θερμοπύλες σαν σύγχρονοι ιππότες και ακρίτες της Στρατευομένης Βασιλείας του Θεού. Ας δεηθούμε λοιπόν κι εμείς στον Πανοικτίρμονα Θεό πάντοτε να μας αποστέλλει τέτοιους άξιους ποιμένες οι οποίοι θα αποτελούν τους πνευματοφόρους οδοδείκτες της κάθε εποχής.