ΠΕΡΙΠΑΤΗΤΗΣ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ
Κυριακή 18/6/2017 (β΄Ματθ.) αρ.φ. 6
Γράφει ο πρωτοπρεσβύτερος Μιχαήλ Δ. Στεφάνου
Τῷ καιρῷ ἐκείνῳ, περιπατῶν δὲ παρὰ τὴν θάλασσαν τῆς Γαλιλαίας εἶδεν δύο ἀδελφούς, Σίμωνα τὸν λεγόμενον Πέτρον καὶ Ἀνδρέαν τὸν ἀδελφὸν αὐτοῦ, βάλλοντας ἀμφίβληστρον εἰς τὴν θάλασσαν· ἦσαν γὰρ ἁλιεῖς. Καὶ λέγει αὐτοῖς· Δεῦτε ὀπίσω μου, καὶ ποιήσω ὑμᾶς ἁλιεῖς ἀνθρώπων. Οἱ δὲ εὐθέως ἀφέντες τὰ δίκτυα ἠκολούθησαν αὐτῷ. Καὶ προβὰς ἐκεῖθεν εἶδεν ἄλλους δύο ἀδελφούς, Ἰάκωβον τὸν τοῦ Ζεβεδαίου καὶ Ἰωάννην τὸν ἀδελφὸν αὐτοῦ, ἐν τῷ πλοίῳ μετὰ Ζεβεδαίου τοῦ πατρὸς αὐτῶν καταρτίζοντας τὰ δίκτυα αὐτῶν· καὶ ἐκάλεσεν αὐτούς. Οἱ δὲ εὐθέως ἀφέντες τὸ πλοῖον καὶ τὸν πατέρα αὐτῶν ἠκολούθησαν αὐτῷ. Καὶ περιῆγεν ὅλην τὴν Γαλιλαίαν ὁ Ἰησοῦς, διδάσκων ἐν ταῖς συναγωγαῖς αὐτῶν καὶ κηρύσσων τὸ εὐαγγέλιον τῆς βασιλείας καὶ θεραπεύων πᾶσαν νόσον καὶ πᾶσαν μαλακίαν ἐν τῷ λαῷ.
Είναι να θαυμάζει κανείς τον τρόπο με τον οποίο οι μαθητές-αλιείς ακολούθησαν τον Χριστό στηριζόμενοι απλά σε μία μόνο υπόσχεση που τους έδωσε ο Κύριος: «Δεῦτε ὀπίσω μου, καὶ ποιήσω ὑμᾶς ἁλιεῖς ἀνθρώπων». Ως τότε τι είχαν δει; Τίποτα. Ούτε θαύματα, ούτε κηρύγματα. Άραγε τι ήταν εκείνο που τους παρακίνησε τόσο έντονα ώστε να εγκαταλείψουν τις βάρκες τους, την οικογένειά τους, την πόλη τους; Είχε βέβαια προηγηθεί η μαρτυρία του Ιωάννου του Προδρόμου προς τους μαθητές του λέγοντας «Ιδού ο αμνός του Θεού». Ένας εξ’ αυτών ήταν τότε ο Ανδρέας όπως μαρτυρεί ο Ιωάννης στο Ευαγγέλιό του. Ο δε Ανδρέας έδειξε τον Ιησού στον αδελφό του Σίμων λέγοντάς «Ευρήκαμεν τον Μεσσίαν». Όταν ο Χριστός αντίκρυσε τον Πέτρο είπε: «Συ είσαι Σίμων, ο υιός του Ιωνά· συ θέλεις ονομασθή Κηφάς, το οποίον ερμηνεύεται Πέτρος».
Συνεπώς αυτή η συνάντηση που περιγράφει ο Ματθαίος στην σημερινή περικοπή είναι πιθανόν η δεύτερη που είχαν οι μαθητές με τον Χριστό. Ο άριστος αλιέας πρώτα ρίχνει τα δίχτυα, περιμένει και στην συνέχεια την κατάλληλη ώρα επιστρέφει για να λάβει τα αλιευθέντα.
Αυτή τη φορά στην πρόσκληση του Ιησού «εὐθέως ἀφέντες τὰ δίκτυα ἠκολούθησαν αὐτῷ». Δίχως δηλαδή την παραμικρή καθυστέρηση. Έτσι θέλει ο Χριστός κι από μας, δίχως αναβολή να τρέχουμε διψασμένοι ξωπίσω Του μέχρι να αντλήσουμε το ύδωρ το ζων.
Αλλά ποιοι ήταν αυτοί που ο Χριστός εξέλεξε για μαθητές Του; Μήπως ήταν τίποτα μορφωμένοι, τίποτα προύχοντες ή κραταιοί εκείνης της εποχής; Όχι. Ήταν απλοί ψαράδες αμόρφωτοι και μάλιστα πολύ φτωχοί. Το ότι ήταν φτωχοί φαίνεται και από το «καταρτίζοντας τὰ δίκτυα αὐτῶν», δηλαδή επισκεύαζαν τα σκισμένα δίχτυα τους, διότι προφανώς δεν είχαν χρήματα να αγοράσουν καινούρια. Και γιατί δεν επέλεξε τουλάχιστον μορφωμένους που θα είχαν και την δυνατότητα του κηρύγματος; Διότι ο Θεός δεν δίνει σημασία στα εξωτερικά προσόντα, στις ξερές γνώσεις, ζητά να βρει μόνο την ταπείνωση και όλα τα υπόλοιπα Εκείνος τα προσθέτει. Δεν Του χρειάζονται ως ούτε τα πτυχία, ούτε οι ξένες γλώσσες ούτε και η προϋπηρεσία για να μας «προσλάβει» στον παράδεισο. Ζητά μόνο να βρει «Καρδία συντετριμμένη και τεταπεινωμένη».
Ο απόστολος Παύλος στο σημερινό αποστολικό ανάγνωσμα εντοπίζοντας το αιώνιο πρόβλημα της επίδειξης αυτών των ξερών γνώσεων λέει ξεκάθαρα πως δεν θα σωθούν αυτοί που μόνο ακούν τον λόγο του Θεού, αλλά αυτοί που τον εφαρμόζουν. Σήμερα πολύ εύκολα παίρνουμε την θέση του Υπερτάτου κριτού βγάζοντας από καθέδρας τις διάφορες καταδικαστικές μας αποφάσεις. Ιδίως με περισσή ευκολία ρίχνουμε στον καιάδα αλλοδόξους ή παπικούς θεωρώντας πως ο παράδεισος είναι ανοιχτός μόνο για τους ορθοδόξους. Τι λέει όμως ο απόστολος Παύλος; «Όταν οι εθνικοί που δεν έχουν τον νόμο, εφαρμόζουν τις διατάξεις του νόμου εκ φύσεως, τότε, αν και δεν έχουν τον νόμο, έχουν τον εαυτό τους διά νόμο, διότι αποδεικνύουν ότι το έργο που ζητεί ο νόμος είναι γραμμένο στις καρδιές τους, συγχρόνως δε, μαρτυρεί και η συνείδησή τους». Μήπως εδώ ο απόστολος περιορίζει την σωτηρία μόνο για τους ορθοδόξους;
Αλλοίμονο, τον μόνον που μας επιτρέπει ο Θεός να κρίνουμε με όση αυστηρότητα επιθυμούμε είναι ο ίδιος μας ο εαυτός. Αν όλοι μας κάναμε την αυτοκριτική μας κάθε βράδυ πριν κοιμηθούμε αφαιρώντας όμως απ’ αυτήν πάσα δικαιολογία, τότε καμιά ψυχή δεν θα χάνονταν. Θέλεις λοιπόν να γίνεις δικαστής ή κριτής; Τότε κρίνε τον εαυτό σου και σώθηκες!