1484-1531 Η ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΟΙ ΑΠΟΨΕΙΣ ΤΟΥ ΖΒΙΓΓΛΙΟΥ- Η ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΣΤΗΝ ΕΛΒΕΤΙΑ

2021-03-10 13:06

 

Ο Ζβίγγλιος (Huldreich Zwingli) γεννήθηκε το 1484 στο Βίλντχαους της Ελβετίας από γονείς πλούσιους χωρικούς. Σπούδασε στο πανεπιστήμιο της Vienne και της Βασιλείας. Οι σπουδές του ήταν καθαρά ουμανιστικές. Λίγο αργότερα χειροτονήθηκε ιερέας και τον  τοποθέτησαν στο Γκλάρους. Πλήρωσε για τη θέση αυτή 100 γκούλντεν. Επί δέκα χρόνια εκεί διακρίθηκε ως ιεροκήρυκας. Κατηγορούσε τη συνήθεια των Ελβετών να υπηρετούν ως μισθοφόροι στρατιώτες με εξαίρεση τον παπικό στρατό, γι’ αυτό και ο πάπας του χορήγησε σύνταξη.

Ως εφημέριος στο Γκλάρους ακολούθησε τον στρατό τρεις φορές, κατόπιν μετατέθηκε στο Άινσιντελν. Εκεί σώθηκε από μια βαριά ασθένεια. Το συμβούλιο της πόλεως του ζήτησε να κηρύττει με τη νέα μέθοδο και άρχισε να ερμηνεύει την Αγ. Γραφή. Τα κηρύγματά του ήταν σαφώς επηρεασμένα από τον Έρασμο και τον ουμανισμό. Προσπάθησε να «ελευθερώσει» την πόλη από τον έλεγχο του επισκόπου. Το 1520 παραιτήθηκε από την παπική σύνταξη προσπαθώντας παράλληλα να εξασφαλίσει την συμπαράσταση του συμβουλίου της πόλεως.

Το 1522 άρχισε να κηρύττει εναντίον της αγαμίας του κλήρου και εναντίον της νηστείας. Μερικοί φίλοι του έφαγαν κρέας τη Σαρακοστή κι αυτός τους υποστήριξε λέγοντας: «Για την εκλογή και την ελευθερία στην τροφή». Ο επίσκοπος προσπάθησε να τον επαναφέρει και να σταματήσει αυτόν τον περιορισμό, όμως το συμβούλιο του Καντονίου είπε ότι οι νηστείες δεν επιβάλλονται από τη Γραφή, καλό όμως είναι να τηρούνται για την τάξη. Έτσι παραγκωνίστηκε η εξουσία του επισκόπου και το συμβούλιο εν πράγματι πήρε τον έλεγχο της εκκλησίας.

Το 1524 ο Ζβίγγλιος παντρέυτηκε με μία πλούσια χήρα χωρίς φυσικά να εγκρίνει την ενέργειά του αυτή ο επίσκοπος.

Τον Ιανουάριο του 1523 έγινε δημόσια συζήτηση για τον σεβασμό των εικόνων και τη λειτουργία. Σε ομιλία του ο Ζβίγγλιος με τίτλο «σύντομη χριστιανική εισαγωγή», καθόρισε το μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα, το οποίο η διοίκηση του Καντονίου το θεώρησε ως κανόνα πίστεως. Σύμφωνα με αυτό παραμερίστηκαν όλες οι τελετές και οι ευλογίες, απομακρύνθηκαν οι εικόνες από τις εκκλησίες, καταργήθηκε η λειτουργία και τα μοναστήρια και καθιερώθηκε το κρατικό δίκαιο για τους γάμους. Όσοι δε δέχτηκαν τη νέα πραγματικότητα εκπατρίστηκαν. Τη Μεγάλη Πέμπτη του 1525 το «Συμπόσιο της Αγάπης» αντικατέστησε τη λειτουργία και έτσι η μεταρρύθμιση του Ζβιγγλίου επιβλήθηκε. Η επισκοπική εξουσία καταργήθηκε, το κήρυγμα έγινε το κέντρο των συνάξεων και οι όλες οι υπόλοιπες τελετές καταργήθηκαν.

Ο πάπας δεν έδειξε δραστήριο ενδιαφέρον για τη Ζυρίχη, γιατί η Ελβετία έπαιξε σημαντικό ρόλο στις εκκλησιαστικές υποθέσεις και οι μισθοφόροι ήταν πολύτιμοι στον παπικό στρατό.

Οι οπαδοί του Ζβιγγλίου είχαν το σύνθημα «η Γραφή και μόνον η Γραφή». Δεν δέχονταν τον νηπιοβαπτισμό και άρχισαν να βαπτίζουν ενήλικες. Ο Ζβίγγλιος δεν συμφωνούσε με τον Λούθηρο. Πίστευε ότι τα φυσικά αντικείμενα δεν μπορούν να μεταβιβάσουν τη χάρη κι έτσι κατέληξε πως η Θ. Ευχαριστία αποτελεί μόνο σύμβολο. Όταν οι δύο άνδρες κάποτε συναντήθηκαν, όχι μόνο δεν συμφώνησαν, αλλά αντάλλαξαν μεταξύ τους και βαριές εκφράσεις.

Το 1531 μετά από έντονες εχθροπαραξίες ματεξύ Ρωμαιοκαθολικών και Προτεσταντών, ο Ζβίγγλιος έπεσε στη μάχη  (31 Οκτωβρίου 1531).

Τον  διαδέχτηκε ο ικανός και διαλλακτικός Χάινριχ  Μπούλλινγκερ (πεθ. 1575).

Μέχρι τη σήμερον η «εκκλησία» του Ζβιγγλίου ονομάζεται «Μεταρρυθμισμένη».

© 2012 Όλα τα δικαιώματα κατοχυρωμένα

Φτιάξε δωρεάν ιστοσελίδαWebnode