Έξοδος η) Η αποστασία των Εβραίων και η αποκατάσταση της διαρραγείσης διαθήκης.

2012-06-21 09:43

Η χρονική παράταση του Μωυσέως στην κορυφή του όρους Σινά έφερε αναταραχή στο λαό του Ισραήλ. Κάποιοι μάλιστα επαναστάτησαν εναντίον του Ααρών, απαιτώντας από αυτόν να κατασκευάσει κάποιο αγαλματίδιο για θεό ώστε να έχουν αισθητή την παρουσία του θεού στη ζωή τους. Ίσως οι ισραηλίτες υπέθεσαν ότι ο Μωυσής έγινε παρανάλωμα της επί της κορυφής του όρους Σινά θείας εκλάμψεως. Υποκινητές αυτής της ανταρσίας φαίνεται να ήταν οι ιερείς οι μη ελθόντες στο όρος μετά του Μωυσέως κινούμενοι από ζηλοτυπία.

Ο Ααρών μάζεψε όλα τα χρυσά κοσμήματα των γυναικών και τα έρριψε σε χωνευτήρι λιώνοντάς τα. Κατόπιν έφτιαξε ένα χρυσό μοσχάρι το οποίο το παρέδωσε στους ισραηλίτες για θεό.  

Το ερώτημα που προκύπτει είναι το πως ο Ααρών παρασύρθηκε σε αυτή την ανταρσία. Από φόβο είναι οπωσδήποτε η απάντηση και παρά τη θέλησή του. Η πολυετής παραμονή των Εβραίων στην Αίγυπτο είχε ποτίσει την ψυχή τους από την ειδωλολατρία.

Οι Εβραίοι δεν ήθελαν επί της ουσίας να λατρέψουν το χρυσό μοσχάρι για θεό, αλλά τον Θεό τους υπό αισθητή μορφή. Από την άλλη μεριά ο Ααρών θέλησε να καταπολεμήσει το φιλόκοσμο και φιλοχρήματο πάθος με τη μανία της δεισιδαιμονίας. Αλλά ούτε όμως αυτό τη μανιώδη λύσσα του πάθους τους.

Ο Θεός πληροφόρησε τον Μωυσή για την αποστασία των ισραηλιτών και την πρόθεσή Του να καταστρέψει τον αμαρτωλό λαό φτιάχνοντας από τον Μωυσή ένα νέο έθνος. μεγάλη η πρόκληση και η τιμή που του υποβάλλεται.  Πρότρεψε μάλιστα τον προφήτη να μην προσευχηθεί για τους ενόχους. Παρακινώντας με αυτό τον τρόπο την παράκληση καθώς λέει ο Αγ. Γρηγόριος. Ο Μωυσής όμως δια της σεμνότητάς του αποδείχθηκε αληθινός μεσίτης του λαού του επιτυγχάνοντας τελικά το έλεος και όχι τη διάλυση της διαθήκης.

Μόλις ο Μωυσής μαζί με τον Ιησού του Ναυή κατέβηκαν από το όρος Σινά είδαν με τα μάτια τους το μέγεθος της αποστασίας. Και επειδή η όραση είναι δυνατότερη της πληροφορίας ο Μωυσής έσπασε της θεοδημιούργητες πλάκες του νόμου που κρατούσε στα χέρια του. Κατόπιν πήρε το χρυσό μοσχάρι το έλιωσε στη φωτιά και το έριξε λιωμένο όπως ήταν σε ρυάκι αναγκάζοντας τους Εβραίους να πιούν από τα νερά αυτά. Το έκανε αυτό για να αισθανθεί ο λαός την αδυναμία και επομένως την ανυπαρξία του ψευδοθέου τους.

Έπειτα επέπληξε τον Ααρών και συγκέντρωσε κοντά του τη φυλή Λευί δίδοντας σ’ αυτούς εντολή να εξοντώσουν χωρίς οίκτο τους αμετανόητους αποστάτες, ανεξάρτητα αν πολλοί από αυτούς ήταν στενοί συγγενείς τους. Τρεις χιλιάδες άνδρες θανατώθηκαν εκείνη την ημέρα. Ο Μωυσής κατάγονταν από τη φυλή Λευί. Η φυλή αυτή επειδή τιμώρησε την αποστασία έλαβε αργότερα ως αμοιβή την ιερωσύνη.

Ο Θεός ανακοίνωσε στον Μωυσή την πρόθεσή Του πλέον να μην οδηγήσει Αυτός προσωπικά τους Εβραίους στη γη της επαγγελίας αλλά ένας άγγελός Του. Ο Μωυσής όμως και πάλι παρακάλεσε το Θεό την πλήρη αποκατάσταση της διαθήκης ώστε να συνοδεύσει ο ίδιος ο Θεός και όχι άγγελος το λαό λυγίζοντας και πάλι τον φιλεύσπλαχνο Κύριο. Ζήτησε δε επιπλέον να δει οφθαλμοφανώς τον Θεό δίχως την επισκίαση της νεφέλης. Οποία η οικειότητα του προφήτη με τον Θεό!

Ο Κύριος κάλεσε και πάλι τον Μωυσή στην κορυφή του όρους Σινά για την επανασύναψη της διαρραγείσης διαθήκης. «Ο Κύριος πέρασε ενώπιον του Μωυσέως και ακούσθηκαν προφερόμενα τα εξής: Κύριος ο θεός είναι οικτίρμων και ελεήμων, μακρόθυμος και πολυέλεος και αξιόπιστος. Ούτος εφαρμόζει όλες τις αρετές του, ιδίως το έλεός του σε χιλιάδες γενεών, συγχωρώντας ανομίες, αδικίες και αμαρτίες. Αλλ’ όμως δεν αφήνει ατιμώρητο τον αμετανόητο αμαρτωλό, τιμωρώντας αμαρτίες πατέρων επί τέκνων και εις εγγονούς μέχρι τρίτης και τετάρτης γενεάς».

Έτσι η επιθυμία του Μωυσή να δει τον Θεό εισακούσθηκε κατά το ήμισυ διότι είδε μόνο το πίσω μέρος Αυτού. Δεν στάθηκε να δει όλη τη δόξα του Θεού διότι θα πέθαινε.

Μετά από αυτά κατέβηκε ο προφήτης από το όρος πλήρης δόξης, αφού το πρόσωπό του είχε γίνει τόσο φωτεινό που κανείς δεν μπορούσε να το αντικρύσει λόγω αυτής της λαμπρότητας. Έτσι ο Μωυσής κάλυψε το πρόσωπό του για να γίνει προσιτός στο λαό.

Το βιβλίο της εξόδου κλείνει με την κατασκευή της Σκηνής του μαρτυρίου και των αρχιερατικών και ιερατικών αμφίων.

Διαβάστε ολόκληρη την ερμηνεία του βιβλίου της εξόδου πατώντας πάνω στην εικόνα.

© 2012 Όλα τα δικαιώματα κατοχυρωμένα

Φτιάξε δωρεάν ιστοσελίδαWebnode